Beneficiile optimismului sau de ce ar fi bine sa il cultivi si in viata ta

Posted on

Beneficiile optimismului

Uneori, ne este dificil sa ne pastram optimismul atunci cand ne uitam la stiri, auzim vesti negative sau poate suntem inconjurati de oameni pesimisti. Mai ales daca aveti interactiuni zilnice cu persoane care se plang excesiv de majoritatea lucrurilor care li se intampla, cu greu nu va puteti lasa afectati. Dar asta nu inseamna ca va veti “molipsi” neaparat de acest stil negativist, ba din contra, ar putea fi un semnal de alarma ca este timpul sa va gasiti pozitivismul in interiorul vostru.

De ce este bine sa fii optimist

Atunci cand alegeti sa va transformati intr-o persoana optimista – si aceasta transformare este posibila fara dubiu – veti experimenta anumite beneficii la care nu v-ati fi gandit vreodata. Spre exemplu, Universitatea din Pittsburg, SUA a realizat un studio pe aceasta tema si a concluzionat ca femeile participante la experiment au avut un risc cu 30% mai scazut de a se imbolnavi de inima.

De asemenea, este demonstrata o legatura clara intre starea de optimism si un risc mult mai scazut de accident vascular si, mai ales, o speranta de viata mai lunga. Stiati ca optimismul va poate prelungi viata cu pana la 10 ani, comparativ cu situatia unei persoane care vede totul din jur negativ?

Optimismul este o alegere

Daca va gandeati ca poate v-ati nascut pesimist si nu exista cale de intoarcere, vestea buna validata de specialisti este ca in timp, daca va dezvoltati o gandire mai pozitiva si incepeti din ce in ce mai mult sa vedeti realitatea cu “ochelari roz” optimismul nu va intarzia sa apara.

Sunteti la cateva decizii distanta sa va petreceti ziua altfel decat in mod normal: puteti alege intre a face curatenie sau sa cititi ceva ce va relaxeaza si sa va incarcati pozitiv pentru ziua urmatoare. Sau ati putea accepta invitatia de a iesi la o cafea cu o buna prietena in loc de a o refuza si de a continua cu rutina dvs. – este doar o chestiune de decizii.

Evitati persoanele toxice

Cu siguranta cunoasteti tiparul – sunt acele persoane care consuma toata energia pozitiva din incaperea in care se afla si au impresia ca totul este despre ei. In majoritatea cazurilor, astfel de persoane nu au capacitatea de a empatiza cu ceilalti. De aceea, un lucru sanatos este sa limitati contactul cu astfel de persoane care aleg sa isi traiasca zilnic realitatea negativa si sa stabiliti niste limite sanatoase. De exemplu, atunci cand simtiti ca oricat ati incerca nu puteti schimba perspectiva unei persoane pesimiste ati putea sa ii spuneti: “A observat ca, de multe ori, cand incerc sa iti dau idei despre cum sa imbunatatesti situatia imi spui ca nu crezi ca va functiona. Nu stiu cum as putea sa te ajut mai departe.”

Este important, totodata, sa va distantati de stirile negative, de social media, care va instiga sa va comparati social cu vietile altora despre care credeti ca o duc mai bine.

Recunoasteti tiparele de gandire negativa pe care le aveti

Este perfect normal sa acceptati ca se pot intampla si lucruri negative, ar fi o iluzie sa ne imaginam ca traim intr-o lume perfecta. Daca, de exemplu, inainte de un interviu sunteti excesiv de optimist, ati risca sa nu va pregatiti deloc pentru discutie si sa nu fiti acceptat. O incredere prea mare care sa se transforme in deziluzie va crea stari negative. Este bine sa fiti si realist intr-o anumita masura, astfel incat sa preintampinati eventualele situatii negative pe care le-ati fi putut controla.

Pe de alta parte, un nivel prea mare de scepticism si neincredere va poate sabota sansele de a va angaja acolo unde va doriti. O gandire de tipul “Nimeni nu ma va accepta” este reteta sigura catre esec, pentru ca va programati mental sa nu reusiti.

Cea mai sanatoasa gandire pe care o puteti avea intr-o astfel de situatie ar fi sa va amintiti ca veti fi OK, indiferent de rezultatul obtinut. Atunci cand sunteti optimist veti observa mult mai multe oportunitati in jur si veti avea mult mai multa energie interioara pentru a le accepta.

In momentul in care ganditi negativ, analizati in mod realist cat de adevarate sunt gandurile care va vin in minte, pentru ca de cele mai multe ori ele nu se intampla.

Fii tu schimbarea pozitiva

Desi nu este in responsabilitatea ta sa ii faci fericiti pe toti ceilalti din jur, poate fi constructiv, totusi, sa fii sursa unor mesaje pozitive, cum ar fi: sa ii spui un compliment cuiva pe care admiri, sa transmiti aprecieri unei persoane care te-a ajutat in vreun fel sau sa iti lauzi copilul.

Aceste situatii vor avea un impact pozitiv si asupra ta, nu doar asupra celor cu care comunici.

De asemenea, este important sa iti amintesti si tie insuti, la sfarsitul fiecarei zile ce ai facut bine astazi. Nu trebuie neaparat sa fie ceva major, poate fi o situatie simpla, in care de exemplu, ti-ai pastrat calmul in trafic chiar daca cineva ti-a taiat calea.

Ce mai poti face pentru a-ti induce o stare de bine? Timp de 4 seri consecutive scrie intr-o agenda sau jurnal despre un viitor ideal pe care ti-l imaginezi: cum arata el, ce se intampla bine, cum evoluezi tu ca persoana, unde locuiesti, cu ce te ocupi, cum iti petreci timpul etc.

Daca in prezent te confrunti cu o situatie dificila poti scrie despre eventualele rezultate pozitive care s-ar putea intampla in urma ei.

Recunostinta este cheia

Atunci cand te concentrezi pe ce este bine si frumos in viata ta, de la mersul pe jos prin soare, pana la faptul ca ai un acoperis deasupra capului cand altii nu il au se produc modificari pozitive pana si la nivelul fiziologiei tale.

Este destul de dificil sa iti mentii optimismul fara a te focusa pe recunostinta si oamenii apropiati din viata ta, dar daca meditezi constant la aceste idei cu siguranta vei avea parte de stari mult mai bune.

Scrie-mi un mesaj la delia@psiholog-clinica.ro sau aici ca sa imi povestesti despre experienta ta. In ce situatii simti ca te-a salvat optimismul? 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *