Ce fac oamenii ocupati sa isi mentina sanatatea?

Posted on

Multi dintre noi stim ca starea de sanatate ne va influenta productivitatea, motivatia si starea psihologica, in general.

Mintea si corpul functioneaza ca un tot unitar, de aceea, inca din antichitate exista zicala: “Mens sana in corpore sano” (trad. “Minte sanatoasa in corp sanatos”).

Ar fi extrem de dificil sa performam atunci cand organismul se simte slabit sau cand, in urma stresului, starea de sanatate va fi afectata, imunitatea va scadea si apar simptome, ca: insomnie, migrene, indispozitie, irascibilitate, fluctuatii in alimentatie.

De regula, oamenii foarte ocupati ajung sa isi neglijeze starea de sanatate si sa se focalizeze atat de mult pe munca si cariera, incat nu mai sunt atenti la alimentatie, respectarea unui program de somn echilibrat, minimizarea sedentarismului etc.

In timp, toate acestea duc la consecinte nedorite si este de dorit sa previi, nu sa tratezi.

Idei la indemana ta

Iata mai jos cateva lucruri pe care le poti face pentru a avea mai multa grija de starea ta de sanatate (Obiceiuri sanatoase):

1. Incearca pe cat posibil sa mergi mai mult pe jos sau cu transportul in comun, si mai putin cu masina. Intr-adevar, este mult mai comod si la indemana sa circuli cu masina, insa sedentarismul isi va spune cuvantul peste un timp. Pe langa faptul ca miscarea iti va face bine, vei contribui si la minimizarea poluarii, fapt care te va face responsabil fata de mediul inconjurator. Atunci cand oamenii simt ca aduc valoare si contribuie la ceva mai mare decat ei insisi, precum implicarea in comunitate sau mediul, le va creste starea de bine si stima de sine.

2. Ai grija de sanatatea ta mintala, respectand un program de somn, preferabil acelasi in fiecare seara. Lipsa somnului este una dintre cele mai importante cauze ale dezechilibrului emotional. Atunci cand suntem nedormiti suntem mult mai inclinati sa avem o concentrare scazuta, o stare de nervozitate, proasta dispozitie si un nivel incetinit al gandirii.

3. Invata sa delegi sarcinile automatizate, nesemnificative si consumatoare de resurse. Starea de stres (Cum reduci stresul?) este de fapt o alarma, care iti indica sa renunti sau sa iti reprioritizezi sarcinile. Spre exemplu, treburile casnice, fie ca ne referim la curatenie sau cumparaturi, consuma timp si energie. Unul dintre cele mai bune moduri in care iti poti investi banii este in cumpararea timpului: apeleaza la cineva specializat pentru curatenia casei, fa-ti cumparaturile online sau cel putin fa-ti liste si organizeaza-ti timpul mai eficient.

4. Ai grija sa ai mereu la indemana (la birou, acasa) gustari sanatoase, pentru a nu mai fi tentat sa cumperi alimente ambalate, cu conservanti (biscuiti, dulciuri, snacks-uri). Gustarile sanatoase pot include: nuci, caju, alune neprajite, samburi de migdale, fructe uscate, julienne (fasii) de morcovi cruzi, cereale integrale cu miere, etc.

5. Iarta mai usor. Poate ai auzit ca daca ai resentimente si ostilitate fata de cineva care ti-a gresit este ca si cum ai bea otrava si ai astepta sa moara celalalt. Ideea centrala este ca atunci cand tii ranchiuna cuiva se declanseaza in corp hormonii stresului, care afecteaza organismul: creste tensiunea arteriala si pulsul si scade nivelul imunitatii. Cu alte cuvinte, iertarea face bine pentru starea de sanatate. Mai mult de atat, impactul va fi si in plan psihologic: auto-controlul se va imbunatati, la fel ca si creativitatea, iar tendinta de a amana (procrastinarea) va fi mai mica.


Daca te-ai suprins gandind “Sunt prea ocupat sa fac sport sau nu am timp sa mananc sanatos” este momentul sa iti reevaluezi prioritatile. Daca iti neglijezi starea de sanatate este foarte putin probabil sa iti atingi obiectivele personale sau profesionale! Tocmai, ca atunci cand esti excesiv de ocupat ar trebui sa pui si mai mul accent pe sanatatea mintala si corporala, pentru a ajuta organismul sa faca fata perioadelor tensionate.
Daca simti ca iti este dificil sa te organizezi sau sa prioritizezi, nu ezita sa apelezi la ajutorul unui specialist, care sa te indrume si sa iti ofere o perspectiva pozitiva asupra lucrurilor, motivandu-te totodata sa treci la actiune! (contact cabinet Delia Bebi)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *