obiceiuri sanatoase

Cum iti poti construi obiceiuri sanatoase?

Posted on

Obiceiuri sanatoase

Stiai ca aproape 50% din comportamentele zilnice ale oamenilor sunt de fapt obiceiuri formate in timp? Dar ca ce faci in fiecare zi va ajunge sa te defineasca, iar tu vei deveni ceea ce faci constant? Calitatea vietii noastre este, printre altele, data de ceea ce facem mereu, “pe pilot automat”. Daca vrei sa renunti la obiceiurile negative (fumat, TV, exces de alcool, starile de lene, letargie etc) va trebui sa le inlocuiesti cu altele constructive, cu obiceiuri sanatoase, pe care sa incepi sa le practici zilnic.

Asta inseamna ca iti poti imbunatati calitatea vietii si iti poti crea niste stari mai bune, prin simpla construire a unor noi obiceiuri. Neurostiintele arata ca este nevoie de 66 zile consecutive pentru a-ti consolida un obicei. Aproape jumatate din persoanele care se apuca de o dieta vor renunta dupa prima saptamana. Doar 8% din cei care isi propun sa faca schimbari in Noul An vor finaliza ce si-au propus la sfarsitul anului. Care este secretul? Dezvoltarea unor comportamente, astfel incat in final sa nu ti se mai para un efort imens ce trebuie sa faci. Iata care sunt pasii de facut:

Pasii mici se fac zilnic

Te-ai vizualizat vreodata cu un corp perfect lucrat sau cu o cariera in ascensiune sau o relatie implinitoare? Pentru atingerea scopurilor de acest gen este important sa faci si tu ceva, care te va duce mai aproape de ce iti doresti. Ce va trebui sa faci este sa incepi sa construiesti cu pasi mici actiunile dorite. Vrei sa ajungi cu un fitness excelent si sa te simti bine in propriul corp? Incepe cu 1 minut pe zi de sport, zilnic, fara exceptie. Ideea este sa incepi cu cele mai mici lucruri posibile, pe care nu le vei percepe ca pe o mare dificultate. Pacaleste-ti mintea ca este usor de facut si le vei face, iar de multe ori vei vedea ca ti se va parea atat de simplu, incat vei continua si dincolo de ce ti-ai propus.

Schimba situatia exterioara

... ca sa iti fie mai usor sa te tii de noile obiceiuri.

Contextul exterior poate fi un suport sau un dusman pentru tine atunci cand vrei sa ti construiesti noi obiceiuri sanatoase. Stii de ce se recomanda persoanelor care tin diete sa elimine orice tentatie din frigider, cum ar fi inghetata sau prajiturile? Fiindca este mult mai greu sa te abtii daca stii ca le ai acolo, comparativ cu situatia in care stii ca ele nu exista la tine in casa si atunci te resemnezi. Fa in asa fel incat sa iti fie usor sa te tii de ce ti-ai propus. Vrei sa te apuci de alergat? Pune-ti adidasii la usa si echipamentul cu care vei alerga maine dimineata langa patul in care dormi.

Cauta persoane care isi doresc aceleasi obiceiuri sanatoase ca si tine

S-a demonstrat ca atunci cand ai in jur persoane care au acelasi scop ca si tine si exista sustinere reciproca, vei fi mult mai tentat sa duci un lucru la bun sfarsit. Oamenii cu care te asociezi te influenteaza mai mult decat crezi si fara sa iti dai seama, o data cu trecerea timpului veti deveni similari. Ca si exemplu, daca ai vrea sa adopti un stil de viata mai sanatos, cauta activ grupuri, persoane si locuri in care vei gasi oameni care deja traiesc in modul pe care tu ti-l doresti.

Nu gandi excesiv si treci la actiune

Cam asta este cheia pentru schimbarea starilor tale si in special a obiceiurilor. De multe ori, oamenii isi imagineaza ca trebuie sa se simta bine, relaxati si confortabil ca sa faca ceva inconfortabil. Faptul ca mintea controleaza comportamentele tale este o idee populara, promovata de multi psihologi si life coach, dar din pacate nu este adevarata. Ultimele studii in domeniu arata ca pentru a schimba ceva la tine si inclusiv a dezvolta obiceiuri sanatoase va trebui initial sa iti schimbi comportamentele, sa faci ceva diferit si starea de bine va urma dupa. Stiai ca persoanelor depresive li se recomanda sa isi imagineze ce ar face ei diferit daca ar avea stari mai bune si apoi sunt sustinuti in a face macar o parte din respectivele lucruri/ comportamente? Functioneaza si in cazul tau.

Recompenseaza-te

Schimbarea este grea la inceput si un mod bun in care ai putea face trecerea la obiceiurile dorite este sa te recompensezi atunci cand ai facut ce ti-ai propus. Iti place un anumit tip de inghetata? Il vei manca doar dupa ce te intorci de la sala sau de la alergat. Urmaresti un anumit serial, care te tine cu sufletul la gura? Vei da play la urmatorul episode doar dupa ce ai facut curatenia, pe care ai tot amanat-o de o saptamana. Activarea sistemului de recompensa din creier este un bun aliat al tau pentru momentele cand vrei sa faci schimbari benefice in viata ta.

Angajeaza-te in acest proces de schimbare si contacteaza-ma aici sa imi spui cum te descurci. Daca intalnesti obstacole, cauta un terapeut specializat, care te poate sustine in drumul tau. 

Vrei sa afli mai mult despre ce poti tu sa faci sa ai o stare mai buna? Vezi aici 5 strategii care te vor ajuta si iti vor face viata mai frumosa, daca le vei practica sustinut si constant.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *