Despre stres si cum faci sa il controlezi tu, nu el pe tine

Posted on

Stresul

Stresul face parte din viata tuturor, iar pentru unii este un mod de viata. Fie ca este declansat la locul de munca, in viata personala sau in viata ta de familie, are cam aceleasi efecte asupra tuturor: perioade de insomnii, pofta exagerata de mancare sau, din contra, lipsa poftei de mancare, perioade de anxietate, senzatia ca ai pierdut controlul si poate chiar stari de disperare. Vestea buna e ca perioadele incarcate de tensiune sunt trecatoare! Insa decat sa astepti ca ele sa treaca de la sine, mai bine faci tu ceva pentru a gestiona mai bine si sa nu te simti coplesit(a) cand apar.

Se spune ca stresul nu reprezinta ceea ce ti se intampla, ci modul in care reactionezi tu la stres. Intr-adevar, in majoritatea cazurilor tu poti face o diferenta in modul in care percepi dificultatile si ai puterea sa alegi cum vei reactiona. O sa te simti invins si cedezi psihic sau te motivezi mai mult pentru a depasi situatia? Depinde de tine.

Unii cred ca daca isi consuma emotiile negative in mancarea de tip junk-food, 10 cafele pe zi sau cumparaturi la mall ii va ajuta. Din pacate, se pare ca nu. Ai mai auzit cliseul asta, dar adevarul este ca “binele vine din interior”. Ai trecut vreodata prin situatii in care sa spui “O sa imi fie mult mai bine daca o sa obtin lucrul X sau daca ajung sa ….”? Cum te-ai simtit atunci cand ai obtinut ce ti-ai dorit? Ai realizat ca ai supra-evaluat cat de bine o sa te faca sa te simti? Ti-ai pus atunci intrebarea “Oare asta e tot?”.

Hai sa vorbim mai bine despre ceea ce functioneaza in mod real, sa lasam iluziile deoparte, nu ne ajuta cu nimic.

Scrie despre ceea ce te consuma

Tehnica scrisului te va elibera de energia emotionala negativa pe care o tii in tine. Aceasta se acumuleaza atunci cand iti reprimi emotiile, cand nu iti poti exprima frustrarea pe moment. Poti sa notezi seara, pe o hartie ceea ce te nemultumeste sau sa folosesti o aplicatie de pe smartphone-ul tau. Ambele moduri functioneaza. Este demostrat stiintific, deci poti fi sigur de rezultate. Conteaza sa faci asta sustinut, pe termen lung, minim o luna.

Consulta un psiholog

Prietenii sau familia pot fi de multe ori subiectivi atunci cand le cerem sfaturi si nu mereu ne ajuta sau nu ne inteleg asa cum ne-am dori. Pentru asta exista specialisti in domeniu, cere o parere avizata si discuta cu cineva care te intelege, fara sa te judece sau sa te critice. In timp, vei observa ca viata ta se va imbunatati si vei vedea altfel lucrurile.

Fa ceva ce iti place

Preferi sa iesi la o plimbare, sa iesi cu prietenii, sa te apunci de vreun hobby in loc sa stai in casa si sa iti faci ganduri negative? Te va ajuta sa te incarci pozitiv si sa faci fata stresului mult mai bine, odata ce ti-ai “incarcat bateriile”. E mult mai reconfortant sa stii ca ai puterea sa reiei o sarcina dificila dupa un weekend petrecut asa cum iti place.

Fa sport sau macar miscare moderata

Fa miscare (mers, plimbare) de cateva ori pe saptamana. Pe timpul miscarii fizice se elibereaza hormonii starii de bine care inving hormonii stresului. Sunt modificari biologice la nivelul creierului tau despre care poti fi sigur ca vor face o diferenta in modul in care te simti. Ai observat starea de relaxare din tot corpul dupa o sesiune de jogging? Studiile arata ca pe termen lung, sportul imbunatateste echilibrul emotional, regleaza emotiile si scade stresul.

Fa o lista la inceput de saptamana

Simplul fapt ca incerci sa tii minte tot ce ai de facut intr-o saptamana, poate fi in sine un factor de stres. Recastiga controlul prin a scrie o lista cu ceea ce trebuie sa faci! Tine-o, insa, la indemana ca sa nu o pierzi si asta sa te enerveze.

De cate ori ai ganduri negative...

... regandeste-le intr-un mod pozitiv! Ai incredere ca situatia va fi buna pentru tine in final. Subconstientul tau iti va modifica comportamentul astfel incat sa te duca la ceea ce ai vizualizat anterior.

Uita-te la un clip amuzant cateva minute

Iti va scadea tensiunea arteriala si se va instaura starea de relaxare. Un mod bun de a-ti induce rapid o stare de bine, inainte de o situatie solicitanta.

Concluzie

Poti apela la tehnicile de mai sus ori de cate ori te simti coplesit de o situatie sau ai o perioada solicitanta. Nu ar strica, insa, sa le implementezi chiar si atunci cand iti merge bine, pentru ca schimbarea vine o data cu practica pe termen mai lung. Nu este foarte realist sa te astepti ca daca faci una sau doua tehnici o data la 2 saptamani sa devii invincibil. Doar practicand cu regularitate cele de mai sus iti vei modifica chimia mintii. Astfel, vei avea stari mai bune ca pana acum, relatii mai armonioase si nu in ultimul rand vei fi tu cel care isi controleaza mintea.

Controleaza tu starile negative, nu le lasa pe ele sa iti ghideze comportamentul.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *