Cum devii un om rezilient psihologic?

Posted on

Ce inseamna sa fii rezilient psihologic?

Ce este diferit la o persoana care nu cedeaza in fata greului fata de alta, care se lasa pagubasa?

Cine va fi perseverent in atingerea scopurilor sale, indiferent cat de greu ii va fi, in timp ce altcineva va abandona?

Poate suna complicat, insa acest concept se refera la capacitatea omului de a-si reveni dupa un stres major sau dupa o situatie dificila de viata. Toti oamenii au un anumit grad de rezilienta, de forta interioara – unii mai mult, altii mai putin.

Rezilienta psihologica (forta psihica) este singura abilitate care va face diferenta in modul cum vom gestiona situatiile de adversitate si cat de repede ne vom adapta la ele.

Cum inveti sa fii rezilient?

Din pacate, conceptul de “rezilienta” nu se preda la scoala, desi studiile arata o corelatie clara intre aceasta abilitate si succesul in viata. Singurul lucru pe care am fost invatati sa punem accent este IQ-ul, gradul de inteligenta si memoria – cat de bine putem retine mecanic ceea ce ni se preda la scoala.
Cu siguranta, si acestea sunt importante – pana la un punct – alaturi de abilitatile de a relationa cu ceilalti si inteligenta emotionala, insa nu sunt suficiente.
Daca dupa ce ai citit toate acestea iti pui intrebari si ajungi sa te judeci, considerand ca tu nu ai aceste abilitati, am o veste buuuna pentru tine!
Rezilienta se construieste si este la indemana ta sa o dezvolti, cu conditia de a face anumite lucruri in mod constant.

Ce fac diferit oamenii cu putere psihologica?

Se concentreaza pe scopul lor principal, pe care si l-au stabilit in prealabil. Este ok sa iti urmaresti scopurile mici, insa imaginea de ansamblu si rezultatul final reprezinta ceea ce te va mentine motivat.  Doar trezindu-te in fiecare dimineata cu scopul final in minte vei fi suficient de motivat si focusat sa nu te dai batut in fata obstacolelor.

Elimina din jurul lor ceea ce ii distrage.  Uneori, ceea ce ne scade din rezilienta nu este lipsa de motivatie, ci distragerea atentiei de catre diverse situatii sau persoane din mediul nostru exterior (persoanele negativiste, iesitul in oras, hobby-uri practicate prea des, lucruri administrative care se pot delega etc). Se stie ca oamenii de succes au sacrificat din timpul lor sau au renuntat la anumite activitati, pentru a-si urmari scopul. Este nerealist sa speri ca le poti face pe toate si daca nu renunti la aceasta convingere este posibil sa fii dezamagit(a).

Cred despre ei ca sunt rezilienti. De-a lungul vietii fiecare ne-am format anumite convingeri si opinii despre noi insine si despre lume, in general. Uneori aceste convingeri pot deveni bariere si ne pot bloca in a trece la actiune. Henry Ford (fondatorul  Ford Motor Company) a spus: “Fie ca tu crezi ca poti sau ca nu poti realiza un lucru, ai dreptate”. Totul se rezuma la cat de mult credem ca putem realiza si cat de optimisti suntem.

Vad imaginea de ansamblu. Daca ai auzit expresia “nu vezi padurea de copaci”, ea se refera la cazurile in care te impiedici de detalii, fara a mai lua in calcul finalul. Atunci cand ti-e frica de ceea ce nu va merge sau nu esti dispus sa risti, asta iti va scadea din puterea de a face fata situatiilor. Vei fi cuprins de frica si ganduri de tip “Daca nu reusesc?”, “Ce va spune lumea?”, “Cum voi fi privit?”. Iti propun sa renunti la astfel de idei care nu fac decat sa te demotiveze. Nu conteaza ce spun prietenii, familia, colegii, atat timp cat scopul tau final este ceea ce iti doresti si te face sa stii de ce te trezesti dimineata!

Tolereaza incertitudinea. Atunci cand incerci lucruri noi cu regularitate vei invata treptat sa tolerezi situatiile nesigure, in care nu stii la ce sa te astepti. De nesiguranta avem parte cu totii, in mai mica sau mai mare masura, si atunci ar fi o idee buna sa incepi sa accepti ca nu poti controla orice si sa ai o atitudine mai relaxata.

Rezilienta psihica se poate invata si exersa. Asuma-ti riscuri, incepand cu riscuri mici, testeaza noi situatii si accepta-te asa cum esti, fara a pune prea multa presiune pe tine.

Practicile despre care am vorbit nu sunt singurele solutii la care poti apela sa devii rezilient. Sunt sigura ca ai putea sa imi dai cateva exemple noi sau situatii care te-au ajutat sa evoluezi.

Tu cum ai gestionat situatiile dificile in care te-a dus viata?

Ce a functionat la tine si ce te-a ajutat sa treci peste mai usor?

Scrie-mi un mesaj aici sau pe pagina de Facebook si spune-mi despre experienta ta!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *