Cum gestionezi depresia dupã o despãrţire?

Posted on

Cum gestionezi depresia dupã o despãrţire?

O despãrţire poate reprezenta un mare obstacol în viaţa unei persoane, fiindcã va determina schimbãri majore, cum ar fi: situaţia financiarã a acesteia, condiţiile de trai, cercul de prieteni etc.

Unele despãrţiri pot fi mai uşoare decât altele, însã cele mai dureroase pot fi însoţite de furie, anxietate, tristeţe, letargie, durere în suflet.

Toate aceste emoţii sunt, pânã la urmã, normale dupã o separare, dar dacã ele tot apar şi duc cãtre o stare de apatie de care nu mai poţi scãpa acesta ar fi un semnal de alarmã. Evenimentele stresante din viaţa cuiva – despãrţirea, divorţul pot uneori sã cauzeze un nivel clinic al depresiei. Adicã, o stare din care cu greu poţi ieşi fãrã ajutorul unui specialist.

În anumite cazuri, vorbim despre o dispoziţie tristã, depresivã, care poate fi funcţionalã, în sensul în care este natural ca aceasta sã aparã dupã separare şi în mod normal, trece în cateva luni. Dar stãrile care vã macinã şi faţã de care nu aveţi idee cum sã le gestionaţi vor necesita atenţia unui specialist.

Care sunt semnele?

Tristeţea dupã o separare poate fi mai mult sau mai puţin intensã, în funcţie de situaţia şi personalitatea fiecãruia. Uneori, tristeţea este foarte intensã pe o perioadã scurtã, iar alteori ea este mai scãzutã, dar se întinde pe o perioadã mai mare de timp. Dacã este sã ne referim la o posibilã depresie vom fi atenţi la urmãtoarele simptome:

  • Sentimente de neputinţã
  • Scãderea sau creşterea în greutate
  • Insomnie sau din contrã, somn excesiv
  • Scãderea chefului de viaţã şi a intereselor
  • Sentimente de gol interior, tristeţe, pesimism
  • Obosealã, letargie

Deşi orice despãrţire nu este ceva uşor şi va genera multe sentimente negative, este important sã aveţi în vedere cã o perioadã de timp veţi trece prin emoţii negative şi stres, singurãtate, chiar şi lipsa unei identitãţi personale. Acordaţi-vã timp sã procesaţi stãrile prin care treceţi – ele sunt naturale. Cu cât le veţi accepta ca pe ceva normal şi temporar, cu atât ele vor avea o duratã mai scurtã!

Cauze

Stresul rezultat în urma unei desparţiri este ca un iceberg: îi vedeţi vârful, ştiţi ce este şi totuşi dedesubt sunt multe alte implicaţii şi alţi factori de stres plus schimbãri majore. De exemplu, unii prieteni vor alege sã rãmânã de partea fostului partener şi astfel veţi încheia şi relaţia cu ei. Poate va fi nevoie sã vã schimbaţi locuinţa sau sã împãrţiţi sarcini ce ţin de creşterea unui copil, ceea ce nu este uşor deloc.

În multe cazuri, dupã o despãrţire stima dvs. de sine poate fi afectatã – este posibil sã vã vedeţi într-o luminã negativã, sã nu vã mai puteţi concentra, sã nu mai fiţi deloc productivi, sã vã scadã motivaţia. Nu este o situaţie de dorit, dar atât timp cât ştiţi cã este un stres temporar vã puteţi gãsi forţa interioarã sã ieşiţi cât mai repede din acel scenariu şi sã ţineţi depresia la distanţã.

Diagnostic

Depresia dupã o despãrţire nu este un diagnostic oficial, care se gaseste in dictionarul de psihiatrie, dar asta nu înseamnã cã ceea ce simţiţi nu este real. Atunci când vã veţi decide sã discutaţi cu un specialist acesta vã va pune o serie de întrebãri despre ce anume simţiţi, cât de intense sunt trãirile şi mai ales, de cât timp.

În funcţie de simptomele pe care le aveţi, specialistul dvs vã poate diagnostica cu o dispoziţie depresivã situaţionalã (temporarã), care este, în definitiv, normalã pentru cei care trec printr-o situaţie ca a dvs.

Pentru a vi se pune acest diagnostic veţi fi întrebat dacã:

  • Manifestãrile au apãrut în primele trei luni dupã separare
  • Aveţi simptome care sunt mai accentuate decât v-aţi fi aşteptat şi vã afecteazã în viaţa de zi cu zi
  • Manifestãrile pe care le aveţi nu sunt legate de alte probleme – consum de alcool sau o boalã, de exemplu

Tratament

Vestea cea optimistã este cã deşi este posibil sã treceţi prin stãrile de mai sus, acestea se vor atenua de la sine în primele 6 luni. Pe mãsurã ce timpul trece, situaţia se îmbunãtãţeşte şi înainte de a vã da seama, veţi începe sã vã simţiţi din ce în ce mai bine.

Dacã simptomele dvs sunt de intensitate medie veţi putea sã le faceţi faţã chiar şi singuri, cu ajutorul familiei, prietenilor sau prin acţiuni care sã vã relaxeze –  sport, meditaţie, hobby-uri etc.

Terapia psihologicã vã va ajuta sã scurtaţi durata suferinţei, sã identificaţi noi perspective mult mai optimiste şi sã vã dezvoltaţi noi abilitãţi, care sã vã ajute sã faceţi faţã unor situaţii dificile din viitor.

Soluţii

Chiar dacã treceţi printr-o situaţie dificilã, existã o multitudine de lucruri pe care le puteţi face sã vã îmbunãtãţiţi stãrile. În momentul de faţã, nu se poate prezice cine va suferi de depresie clinicã dupã o despãrţire, deoarece sunt mulţi factori care pot influenţa cursul evenimentelor. Pe de altã parte, puteţi face anumite lucruri care sã vã facã mai rezistent în faţa situaţiilor stresante.

Iatã mai jos câteva exemple:

  • Sã vã dezvoltaţi un cerc social care sã vã sprijine
  • Sã aveţi grijã de sãnãtatea fizicã şi psihicã
  • Sã invãţaţi sã vã dezvoltaţi stima de sine
  • Sã alegeţi câteva obiective pentru care sã acţionaţi
  • Sã petreceţi timp în naturã
  • Sã faceţi meditaţii de relaxare şi sport

Studiile aratã cã atunci când scrieţi despre ceea ce simţiţi  vã poate ajuta deosebit de mult în descãrcarea emoţiilor negative. În plus de aceasta, atunci când vã menţineţi timpul ocupat nu mai aveţi atât de mult timp pentru gândurile negative. Gândiţi-vã la un proiect personal pe care sã îl dezvoltaţi şi pe care sã vã focusaţi atenţia, cum ar fi: un nou hobby, întâlnirea de persoane noi, încrierea la cursuri, şedinţe yoga, picturã, dansuri etc.

Amintiţi-vã, de asemenea, de importanţa sportului, care practicat cu regularitate, vã va echilibra starea emoţionalã şi va induce o stare de relaxare şi linişte interioarã.

Concluzii

Sfârşitul unei relaţii poate atrage dupã sine o multitudine de modificãri în stilul de viaţã. Uneori, aceste schimbãri se dovedesc a fi benefice şi vã pot ghida cãtre o viaţã mai bunã, chiar dacã pe moment aveţi tendinţa sã vedeţi numai pãrţile negative.

Alteori, o pierdere vã poate destabiliza şi va fi nevoie de ajutor specializat din partea unui profesionist în sãnãtatea mintalã, mai ales dacã simţiţi cã stãrile negative dureazã mai mult decât v-aţi fi aşteptat.

Ce este important sã reţineţi este cã dacã aveţi optimism, speranţã, grijã de sãnãtatea dvs mintalã şi fizicã, dacã vã petreceţi timpul familia şi prietenii care vã sprijinã şi investiţi în propria persoanã lucrurile nu pot decât sã devinã din ce în ce mai bune.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *