De ce stresul prelungit este extrem de nociv?

Posted on

De ce stresul prelungit este extrem de nociv?

Stresul este, pe buna dreptate, denumit “boala vietii moderne”. Fie ca vorbim despre a face naveta zilnic catre locul de munca, presiuni financiare (ex: credite), lipsa timpului sau relatii tensionate cu cei apropiati, oricare dintre acestea isi lasa urme, indiferent cat de rezilient ai fi.

Atunci cand lasi stresul pe termen lung sa te afecteze si nu pui “stop” vor aparea consecinte care, ulterior, vor fi greu de remediat. Vorbim despre luarea in greutate, probleme de somn, tensiune arteriala crescuta etc. Este ca si cum ai avea in permanenta o mare presiune pe tot organismul tau, care se acumuleaza treptat, dar sigur. Creierul tau este principalul organ care are “panoul de control” pentru starile de stres. Spre exemplu, sa ne imaginam ca ai in mediul tau inconjurator un factor de stres – probleme la job, conflicte in relatie, dificultati finaciare etc. Creierul va reactiona la acest stimul prin declansarea unei reactii in corp, cum ar fi: modificari cardiovasculare, in sfera imunitatii, sistemului endocrin, toate acestea avand un impact pe termen scurt si lung asupra intregului organism.

Exista remedii la indemana ta

Creierul omului este suficient de inteligent, pentru ca toate aceste reactii la stres au de fapt intentia sa iti pregateasca organismul sa lupte cu factorii stresori. De aceea, cand cineva se simte stresat se declanseaza acea reactie de tip “fight or flight” (lupta sau fugi), in care muschii corpului se tensioneaza, se elibereaza hormonii cortizol si adrenalina, creste starea de alerta pentru a-ti da suficienta energie sa faci fata situatiei tensionate in care te afli.

Deci, pe de o parte aceasta stare de alerta  este foarte buna, pentru ca mobilizeaza resursele, dar pe de alta, atunci cand stresul devine cronic, aceleasi reactii fiziologice ajung sa dauneze intregului corp. Spre exemplu, prea multa adrenalina va declansa o stare de oboseala cronica, anxietate, si irascibilitate. Similar, mecanismele care au ca scop cresterea functiei imunitare, pe termen lung vor avea de fapt efectul invers si de asemenea, se va accelera, imbatranirea celulara, lasand loc pentru tot felul de boli, de la declansarea unui accident vascular, la predispozitia pentru Alzheimer, infarct si chiar cancer.

Din pacate, nu doar corpul va avea de suferit, ci si creierul, si in special zona cortexului prefrontal, care regleaza activitatea din creierul emotional (amigdala – panoul de control al emotiilor tale) si echilibreaza impulsurile de moment, in favoarea scopurilor noastre pe termen lung. S-a demonstrate ca, chiar si o singura expunere la un factor de stress singular poate afecta major cortexul prefrontal, slabind capacitatea noastra de autocontrol (vointa), impreuna cu memoria.

Mai mult de atat, anumite studii facute pe animale indica foarte clar faptul ca stresul cronic cauzeaza pierderea celulelor din creier din cortexul prefrontal si hipocamp (zona creierului implicata in memorie si luarea de decizii). In concluzie, abilitatea noastra de a invata, de a ne aminti lucruri si de a lua decizii bune, rationale va fi afectata si vor aparea, “la pachet” si stari de anxietate si agresivitate.

Sa privim partea optimista

Vestea buna este ca, chiar daca ne infricoseaza efectele stresului pe termen lung, avem la indemana multe instrumente care ne ajuta sa tinem stresul sub control. Sportul, miscarea moderata chiar, yoga, socializarea cu persoane dragi, echilibrul intre viata personala si profesionala, timpul petrecut in natura, evitarea obiceiurilor nesanatoase, si meditatia sunt doar cateva tehnici clare si concrete, care facute sustinut vor avea un mare impact in gestionarea cu success a starilor tensionate.

Meditatia nu doar ca reduce stresul, dar ajuta la dezvoltarea cortexului prefrontal prin a te invata cum sa iti controlezi distragerile din mediu, cum sa nu reactionezi impulsiv si sa fii focusat pe prezent.

Cum meditezi?

Meditatia poate fi de multe feluri. De la simpla concentrare pe respiratie, stand linistit in fotoliu si eliminarea oricarui gand care iti va aparea, pana la meditatia ghidata, in care fie un terapeut, fie o inregistrare a unei voci te directioneaza sa iti imaginezi un scenariu placut pentru tine si sa fii prezent cu toate simturile si atentia in el (te poti imagina pe o plaja linistita sau la munte, intr-o poiana insorita sau oriunde te-ai simtit tu cel mai relaxat in trecut).

De asemenea, daca iti este greu, fiindca poate nu stii exact de unde sa incepi, poti face cel mai simplu lucru, care va avea mari efecte asupra starii tale de calm, mai ales daca il faci cateva minute pe zi. Poti incepe dimineata cu urmatoarele serii de respiratie: inspiri adanc pe nas si expiri pe gura, mult mai prelungit, tinand buzele ca si cum ai sufla printr-un pai. Pentru a fi si mai simplu, poti numara in gand pana la 5 cand inspiri pe nas si la expiratia pe gura numeri pana la 10 sau chiar 15, daca poti. Fa aceasta tehnica timp de minim 3 minute pe zi si in cateva saptamani imi vei scrie si imi vei spune cum ti s-au imbunatatit starile de calm.

Daca in continuarea ai dificultati in a pune in practica toate aceste lucruri sau poate ti-a fost greu sa le sustii pe termen mai lung contacteaza-ma pentru a te ajuta!

Astept un mesaj de la tine sa imi spui – tu cum gestionezi stresul?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *