Despre dependenta de internet si digital. Cum o gestionam?

Posted on

Dependenta de tehnologie si internet (cu accent pe social media – Facebook, Instagram, Whatsapp) poate fi incadrata in patologia vietii moderne, in care simtim ca daca nu avem conexiune internet e ca si cum nu am avea aer pentru cateva minute, metaforic vorbind.

Chiar World Health Organization a adaugat in lista sa de patologii, spre exemplu, dependenta de jocuri video, care este caracterizata de depresie, anxietate, pesimism, irascibilitate, stari de sevraj. Acesta este un bun indicator ca dependenta digitala nu este de neglijat si domina psihologia oamenilor de ceva timp incoace, incepand cu momentul aparitiei internetului.

Cum se manifesta aceasta dependenta digitala?

Cand discutam despre acest nou tip de dependenta ne referim, de fapt, la dificultatea omului de a-si controla impulsurile si de a utiliza compulsiv si excesiv dispozitivele electronice – telefoane smart, jocuri video si serviciile de internet, in ciuda consecintelor negative ale acestora.
Simptomele specifice utilizarii masive a tot ceea ce inseamna “digital” sunt urmatoarele:

1. Sentimente de vinovatie
2. Anxietate
3. Depresie
4. Stari de tristate
5. Sentimente de euforie in momentul utilizarii calculatorului
6. Neputinta de a respecta obiectivele propuse
7. Izolarea sociala
8. Dezinteresul de a munci
9. Agitatie
10. Lipsa notiunii timpului
11. Risc de demenţã

Cat de des se intalneste aceasta dependenta?

Oamenii nu sunt constienti de cele mai multe ori de ceea ce le-a creat anumite stari negative si vin la terapie cu diverse manifestari si neputinte. Ulterior, dupa ce descriu mai in detaliu ce stil de viata au, in calitate de specialist, iti poti da seama cu usurinta de unde provin emotiile lor negative. Din pacate, aceasta dependenta vine si impreuna cu sedentarismul. Cu alte cuvinte, nociva nu este doar expunerea la digital media in sine, dar si faptul ca ore in sir stai imobilizat pe un scaun, iar pe termen lung acest stil de viata pasiv va avea consecinte asupra starii de sanatate: risc de obezitate, tulburari cardiace, colesterol marit etc.

Dependenta incepe din copilarie

Ceea ce am observat foarte des in practica mea este ca multi parinti prefera sa isi linisteasca copilul dandu-i un telefon sau o tableta si lasandu-l sa se joace jocuri video sau sa intre pe Youtube. (Cum ajuti copilul sa isi gestioneze emotiile?) Multe din aceste jocuri, desi sunt pentru copii, prezinta multa agresivitate si imagini care infricoseaza. Apoi, ei se prezinta la cabinet si nu inteleg de ce copilul are insomnii, frici noaptea sau de ce este agitat.
De asemenea, si adolescentii actioneaza prin imitatie, vad la alti colegi sau prieteni ce jocuri joaca sau cum navigheaza pe internet si apoi fac si ei acelasi lucru. Este un mod foarte tentant de a nu mai simti cum trece timpul si de a te angaja intr-o activitate distractiva, dar nu isi dau seama ce consecinte vor suferi. De asemenea, lumina albastra emisa de toate ecranele digitale este nociva pentru creierul uman, afectand sistemul nervos.

Ceea ce este ingrijorator este ca acest consum media si internet va cauza si simptome la nivel fizic, printre care:
1. Dureri de cap
2. Dureri de spate
3. Senzatie de “ochi uscati”
4. Tulburari de somn si chiar alimentatie
5. Vedere incetosata
6. Stari de nervozitate
7. Tensiune mare

Unele studii arata chiar ca atunci cand cei dependenti de internet si media nu au acces la aceste dispozitive – telefon, calculator, laptop – ei traiesc acelasi tip de senzatie de sevraj ca cei dependenti de droguri aflati in imposibilitatea de a consuma substante intr-un anumit moment.

Exista si un timp optim de a folosi media si internetul, astfel incat sa nu aiba consecinte negative pe termen lung?

Intr-o lume ideala ar trebui sa ne limitam accesul la ecrane digitale la maxim 1,5 ore pe zi.
Acest lucru, din pacate, nu este posibil pentru ca majoritatea dintre noi suntem nevoiti sa fim conectati la internet prin prisma joburilor pe care le avem. Aproape ca este de neconceput sa lucram fara conexiune internet. Insa, pentru a minimiza consecintele negative putem face cateva actiuni zilnice care ne vor proteja de acestea.

Care sunt ele? (5 lucruri pentru starea ta de bine)

– Cu minim doua ore inainte de ora de culcare inchidem orice inseamna ecran digital
– Incercam pe cat putem, pe durata utilizarii telefonului sau calculatorului sa modificam setarile ecranului si sa alegem “lumina nocturna” – night mode
– Cand suntem la job, la intervale de o ora, o ora si jumatate ne ridicam de pe scaun si privim in alta parte decat in ecran, preferabil vom privi un fond indepartat de culoare cat mai inchisa. Luam o pauza de 10-15 minute
– Adoptam un stil de viata activ, facem miscare, mergem mai mult pe jos, renuntam la masina
– Ne petrecem timp in natura minim doua ore pe saptamana (parcuri, spatii verzi, la munte etc)
– Nu vom lasa copiii mici sa fie expusi excesiv la aceste ecrane digitale. Le impunem o regula fixa, iar ei trebuie sa stie ca mai mult de 30 minute pe zi nu pot avea acces la telefon, tableta, laptop, televizor

Pentru momentele dificile sau atunci cand va simtiti coplesiti de situatie sau stari negative, fara a putea sa le depasiti de unul singur, nu ezitati sa apelati la un specialist in sanatatea mintala. Contact Delia Bebi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *