5 tehnici pentru a reduce stresul

Posted on

STRESUL

Este inevitabil ca la un moment dat, in viata fiecaruia sa apara stresul, la o intensitate moderata sau puternica. O stare de stres poate sa se acumuleze treptat si sa fie declansata de un eveniment aparent nesemnificativ, dar care reprezinta “cireasa de pe tort”, ce va genera izbucnirea emotiilor. 

Stresul este nociv atat pentru sanatatea mentala, cat si pentru cea corporala. In momentul aparitiei unei stari tensionate se vor elimina hormonii stresului –  cortizolul si adrenalina. Acestia declanseaza un ritm accelerat al inimii, o stare de agitatie, alerta si nivel mare de energie. Pe masura ce aceste stari negative sunt persistente si de durata, creste probabilitatea ca omul sa se imbolnaveasca, sa ii scada imunitatea, nivelul de concentrare, sa apara anxietatea si insomnia. Vestea buna este ca prinr-o serie de tehnici se pot tine sub control si chiar semnificativ scadea starile de stres.

Pe masura ce acestea sunt practicate mai frecvent, va creste rezistenta persoanei de a face fata situatiilor dificile si ele se pot pune in practica chiar si atunci cand cineva nu se afla in stare de stres, tocmai pentru a avea un control cat mai mare atunci cand starile vor aparea. Care sunt acestea?

5 tehnici pentru a controla stresul

  1. Focalizeaza atentia asupra respiratiei. Atunci cand suntem stresati, avem tendinta sa respiram superficial, dar daca introducem metoda “4-7-8”, lucrurile se pot schimba. Cum se procedeaza? Inspiri pe nas numarand pana la 4, iti tii respiratia pana la 7 si expiri pe gura, in timp ce in gand numeri pana la 8. Aceasta metoda este menita sa incetineasca ritmul cardiac si sa calmeze sistemul nervos, ceea ce va induce si o stare de relaxare.
  2. Iesi in natura. Indiferent ca iesi la o scurta plimbare la sfarsitul unei zile incarcate sau ai posibilitatea sa mergi intr-un parc cu multa verdeata, plimbatul in aer liber si in natura in special, are un efect foarte terapeutic. O astfel de iesire iti va “incarca bateriile” si iti va oferi o alta perspectiva asupra lucrurilor mai complicate din viata ta. Oamenii care petrec minim doua ore in natura pe saptamana au o sanatate mentala mult mai buna si sunt mai rezilienti, mai puternici din punct de vedere mental (vezi si articolul Forta interioara)
  3. Asculta o muzica relaxanta si creeaza in casa un ambient placut.  Muzica are proprietatea de a-ti schimba starea, asa ca este chiar indicat ca atunci cand te simti coplesit si nu stii ce sa mai faci sa iti pui muzica ta preferata. Cea cu sunete din natura (ploaie, susurul unei ape, fosnet de frunze etc) este demonstrata ca reduce trairile tensionate. Acum stii ce ai de facut ?
  4. Fii recunoscator pentru ceea ce ai aici si acum. Chiar daca uneori te simti lipsit de speranta si simti ca nu mai ai niciun motiv de fericire, te invit sa te gandesti la macar un motiv de a te bucura. Daca nu iti vine niciunul in minte, cum ar fi sa fii multumit ca astazi ai deschis ochii, esti perfect functional si sanatos si ai doua maini si doua picioare?
  5. Vizualizeaza-te cum o sa fie cand o sa ai succes (Despre fericire). Tine-ti mintea sub control si incearca sa eviti la a te gandi care ar fi cel mai fatalist si prost lucru care se poate intampla. Oamenii au tendinta sa se ingrijoreze si unii din ei, sa se gandeasca la cele mai nedorite lucruri. Chiar si asa, s-a demonstrat ca, circa 80% din grijile pe care si le face un om nu se vor adeveri. Deci, avand acest pont, incearca seara, inainte de a adormi, sa iti imaginezi cum se va schimba viata ta cand vei avea succes. Gandeste-te cum o sa arati, unde o sa stai, ce vei lucra, vei avea sau nu copii, si lista poate continua. Depinde doar de tine, fiindca tu stii cel mai bine ce iti doresti.

Chiar daca ajungi in perioade in viata ta cand te simti coplesit, simti ca nu mai poti gestiona si ca iti vine sa renunti la tot, incearca sa pui in practica o serie (preferabil, pe toate ? ) din cele descrise mai sus, fiindca asta iti va aduce linistea interioara, atunci cand se practica cu regularitate. Este important doar sa ai incredere ca vor functiona si la tine –  stresul este temporar. Daca te simti coplesit de o situatie si nu mai stii cum sa o gestionezi, nu ezita sa apelezi la un specialist in sanatatea mentala, care sa te ajute in atingerea unei stari de echilibru. (contact Delia Bebi) De multe ori nu ne place sa recunoastem ca nu avem cum sa facem singuri fata unei situatii, insa primul pas este asumarea si contientizarea.  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *