depresie, vacanta

Tristeţea de după vacanţă. Cum o gestionăm?

Posted on

Concediile şi pauzele care întrerup rutina au beneficii evidente pentru sănătatea mentală şi cea corporală. Există câteva mici secrete pe care le puteţi pune în practică pentru ca aceste efecte benefice să dureze cât mai mult, chiar şi după ce vă întoarceţi acasă.

Iata cum puteţi depăşi stările de tristeţe, lipsă de motivaţie şi chiar depresie, care pot apărea după reîntoarcerea la rutina dinaintea concediului.

Atunci când suntem în vacanţă aproape că uităm de orice stres. Presiunea sanguină scade, starea de concentrare creşte, la fel ca şi stările de relaxare psihică şi corporală. Totuşi, pe măsură ce vacanţa se apropie de sfârşit parcă apare treptat o stare de melancolie şi mici stări de anxietate, griji şi gânduri despre ce este de făcut când revenim acasă. Vorbim despre cazul tipic de melancolie post-vacanţă. Dacă ţi se pare cunoscut şi ai trecut şi tu prin aşa ceva, nu te învinovăţi deoarece este perfect normal. Din fericire, există soluţii. Iată ce poţi face pentru a prelungi cât mai mult stările de relaxare de după concediu:

1. Cumpără experienţe şi nu lucruri materiale. Spre deosebire de achiziţia de obiecte şi suveniruri pe care le vei uita în scurt timp, experienţele în care investeşti pot deveni parte din personalitatea ta, îţi pot schimba starea de spirit pe termen mai lung şi îţi vor creşte starea de bine. Imaginaţi-vă diferenţa între a petrece o săptămână în natură, cu peisaje superbe şi de neuitat comparativ cu timpul petrecut în magazine, cumpărând lucruri care peste un an nu vor mai fi atât de importante sau poate chiar veţi uita de ele.

2. Planificaţi-vă următoarea vacanţă. Ştiaţi că starea de anticipare a unei experienţe pe care abia o aşteptaţi vă va creşte starea de fericire? ( articol Despre fericire) Studiile arată ca de multe ori suntem mai entuziasmaţi atunci când planificăm o vacanţă, decât momentul în sine când ajungem acolo. Poate părea paradoxal, dar cu siguranţă vă este cunoscută această experienţă. De asemenea, puteţi face o listă cu ce aţi putea face mai bine data viitoare. Spre exemplu, să vă planificaţi bugetul mai corect, să vizitaţi anumite tipuri de obiective care v-ar bucura mai mult sau să alegeţi mai bine partenerii de călătorie.

3. Gândiţi-vă că sunteţi norocoşi că aţi putut avea parte de acea vacanţă. Apreciaţi că aţi avut toate condiţiile necesare să mergeţi unde v-aţi dorit, fie că vorbim de posibiliăţile de timp, financiare, starea de sănătate sau orice alt lucru care v-ar fi putut împiedica. Psihologii confirmă că atunci când ne gândim că o situaţie ar fi putut să fie mult mai nefavorabilă decât este apreciem mult mai mult ce avem acum. Recunoştinţa şi mulţumirea sunt printre cele mai eficiente metode de a ne scăpa de stările negative, tristeţe, depresie, anxietate şi neîmplinire, pe orice plan al vieţii.

4. Organizaţi-vă casa înainte de a pleca în concediu. Cu cât veţi găsi dezordine şi lucruri nearanjate la întoarcere, cu atât vă veţi stresa mai mult. Amintiţi-vă că dezordinea exterioară creează tensiune în interior, acest lucru fiind valabil în special în cazul femeilor, care sunt de până de două ori mai afectate decât bărbaţii. Cum vă simţiti când ajungeţi într-o cameră de hotel unde totul este aranjat şi imaculat? Creeaţi-vă acelaşi mediu şi acasă, astfel încât la întoarcere să intraţi cu drag în căminul vostru.


Dacă până acum aţi trecut prin stări negative după concediu aveţi soluţiile potrivite la îndemână pentru a evita în viitor situaţiile inconfortabile.

Savuraţi experienţele, apreciaţi ceea ce aveţi şi meditaţi zilnic la ceea ce merge bine în viaţa voastră.

Atunci când aveţi grijă de stările psihice vă induceţi o stare de echilibru, care se va reflecta atât în sănătatea corporală, cât şi în calitatea vieţii de zi cu zi (relaţii personale – articol Secretele unei relatii fericite, sociale, aria profesională, starea de bine percepută etc).

Dacă aveţi dificultăţi în a vă găsi echilibrul interior, fără a vă pierde speranţa, apelaţi cu încredere la un specialist în sănătatea mintală, care vă poate uşura procesul echilibrului emoţional.
contact Delia Bebi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *